Web Analytics Made Easy - Statcounter

برزو نیک‌نژاد کارگردان «دوزیست»  عنوان کرد: من اطلاع و آگاهی کامل درباره اکران آنلاین ندارم چون یک اتفاق نوپا و جدید است و باید زمان بگذرد تا متوجه شویم چه سرانجامی پیدا می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: به طور کلی به نظرم سینما یک نوستالژی است و خودم دوست دارم فیلم را روی پرده سینما ببینم. من نود درصد فیلم‌هایی را که در ایران ساخته می‌شود روی پرده نقره‌ای می‌بینم چون دوست ندارم یک فیلم سینمایی را در قاب تلویزیون ببینم، چه رسد در قاب‌های کوچک‌تری مثل تبلت و موبایل! ترجیحم این است که همه فیلم‌های سینمایی را روی پرده سینما ببینم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس هم فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «طلا» ساخته پرویز شهبازی را در جشنواره دیده بودم به همین دلیل دوست نداشتم آن‌ها را به این شکل ببینم و ندیدم چون ساختار و فرم یک فیلم، ما را معطوف به پرده سینما می‌کند. البته این عقیده من است و شاید من به روز نشده‌ام.

وی افزود: نمایش آنلاین به فراخور مشکلی به نام کرونا پیش آمد. در جهان هم هرچند چنین نمایش‌هایی وجود دارد اما همچنان فیلم‌ها برای سینما ساخته می‌شود. بنابراین امیدوارم این مشکل حل شود. ما هم متوجهیم که برقراری اجتماع در این شرایط برای سلامتی مردم خطر دارد، ولی ما از «لذت تماشای فیلم» صحبت می‌کنیم و به نظرم این موضوع با پرده سینما حاصل می‌شود. البته سینماگرانی که به خاطر شرایط اخیر حاضر به اکران فیلمشان به این صورت شده‌اند، تحسین می‌کنم اما نظر شخصی‌ام این است که اجتماع سینما، احوال خوش آن و این جمع شدن افراد دور هم برای تماشای یک فیلم، زیبایی خاص خود را دارد.

نیک‌نژاد بیان کرد: تئاترها و کنسرت‌ها را هم می‌شود به‌صورت آنلاین دید اما قطعاً لذت تماشای آن‌ها برای کسی که به صورت اینترنتی تماشا می‌کند با کسی که برای دیدن این آثار در سالن حضور دارد، متفاوت است. تماشای فیلم هم به همین صورت است چون می‌شود در سالن‌ها بازخوردهای مخاطبان و انرژی آن‌ها را گرفت.

این کارگردان توضیح داد: قطعاً علاقه‌مندی من این است که «دوزیست» روی پرده سینما دیده شود، چون بر اساس ابعاد سینما ساخته شده است، هرچند این فیلم نماهای بسته زیادی دارد اما محاسبات ما برای ساخت آن، بر اساس پرده سینما بوده است. خودم هم دوست دارم این اثر در سینما اکران شود.

وی افزود: فیلم «دوزیست» قصه‌ای دارد که بعید می‌دانم به این زودی‌ها رنگ کهنگی به خود بگیرد. من می‌دانم که معنی کهنه نشدن این است که یک فیلم می‌تواند حتی بیست سال بعد هم تماشایی باشد و تازگی خود را حفظ کند، در عین حال حتماً‌ بهتر است از زمان تماشای فیلم زیاد نگذرد. امیدوارم این اتفاق برای «دوزیست» رخ ندهد و زودتر و در دوران پساکرونا به نمایش دربیاید با این وجود هر تصمیمی که تهیه‌کننده فیلم بگیرد برای من قابل احترام و اجراست.

نیک‌نژاد در پایان با اشاره به دیگر فعالیت‌هایش توضیح داد: واقعیت این است که با این شرایط نمی‌دانم چه باید کرد. من ترجیح می‌دهم قبل از ساخت، تصمیمی برای نوع نمایش یک فیلم بگیرم برای مثال بدانم که شاید اصلاً بهتر است برای شرایط آنلاین فیلم بسازیم. شاید واقعاً قرار است که این‌چنین فیلم بسازیم. این موضوع مشکلی ندارد ولی به شرط اینکه بدانیم بر اساس شرایط جدید باید کار کنیم و فیلم بسازیم نه اینکه بر اساس ساختار سینما اثری را تولید کنیم و آن را به یکباره در بسترهای آنلاین به نمایش بگذاریم.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1388591

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اکران سینما اکران آنلاین کارگردانان سینمای ایران برزو نیک نژاد پرده سینما نیک نژاد روی پرده بر اساس یک فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۳۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می‌رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه‌ای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان می‌کنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت می‌کنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد و مؤلفه‌های دیگری در این مساله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخص‌هایی دارد؛ تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بوده‌اند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مساله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال در همین شرایط هم، در بخش خصوصی کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای سالی پنج پروژه دارد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر کار کند؛ اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید مؤثر است، ذهن‌ها را گمراه می‌کند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرم‌ها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است. تعدادی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران هر سال در پلتفرم‌ها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.

خزاعی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آن‌ها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخش‌های اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی عنوان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم‌های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم‌ها فراهم شده قابل ملاحظه است.

به گفته وی، این وضعیت گوشه‌ای از تلاش‌های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه‌های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت‌های تولید و اشتغال در سینماست.

وی افزود: عدم اشتغال، شاخص‌های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می‌دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه‌های بدیع، نو و دغدغه‌مند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسل‌های مختلف بازیگری و کارگردانی مساله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره‌ها، این چالش‌ها وجود نداشته است؟ می‌توان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کم‌کاری منجر می‌شود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر می‌کند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبه‌رو هستیم.

خزاعی یادآور شد: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتاده‌ایم، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.

وی با بیان اینکه ورود انبوه و بی‌رویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و مؤسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم، ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغال‌زایی منجر می‌شود. چگونه است که تولید آثار در همه بخش‌های سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی می‌شود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند. اگر آئین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می‌شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزه‌های دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.

وی ضمن تشکر از همه کسانی که در عرصه سینما و در شکل‌گیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار می‌رود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه، فضا را به گونه‌ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه‌ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.

خزاعی با گلایه از برخی بی انصافی‌ها گفت: بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش می‌گیرند تا به پرسش‌هایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند.

وی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست و گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمی‌شود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان می‌دهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کرده‌ایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم. همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبه‌رو هستیم.

وی در پایان عنوان کرد: با توجه به گزاره‌ها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گسترده‌تر بدنه صنوف و خانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می‌دهد چشم‌انداز پیش رو روشن است.

اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند.

کد خبر 6099684 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • سهم سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • حضور فارابی با ۱۶ عنوان جدید در نمایشگاه کتاب
  • حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب
  • حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۱۶ اثر جدید در نمایشگاه کتاب
  • روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت می کند
  • بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌کند
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • «تگزاس ۳»و «عطرآلود» به گیشه سینماها اضافه می‌شود